naar de homepage
biografie programma pers tournee contact
 


 
  De stilte aan stukken
Muziek van de Comedian Harmonists
 
     
     
 

In 1935 werden de Comedian Harmonists gedwongen zichzelf op te heffen en werd hen door de Nazi's voor eeuwig het zwijgen opgelegd. Met de stilte aan stukken verbreekt Frommermann dit zwijgen en krijgt het repertoire van de Comedians weer een stem.

De Comedian Harmonists, vijf zangers en een pianist, waren eind jaren twintig en begin jaren dertig van de vorige eeuw in Duitsland een sensatie. Zij werden vooral bekend vanwege hun grote verscheidenheid aan vocale stijlen en het gevoel voor humor waarmee ze close harmony op het podium brachten. Hun repertoire strekte zich uit van (bewerkte) klassiekers tot volksliedjes en sentimentele hits.
In korte tijd groeiden zij uit tot internationale beroemdheden met optredens in Europa en de Verenigde Staten. Zij waren te horen op vele radiostations, maakten platen en traden op in verschillende films.

Oprichter van de Comedian Harmonists in 1927 was arrangeur Harry Frommermann. Geïnspireerd door de muziek van de populaire Amerikaanse groep The Revelers vatte hij het plan op een soortgelijk Duits vocaal ensemble te vormen. Hij arrangeerde een paar nummers en plaatste een oproep voor jong zangtalent in een locale Berlijnse krant. Tientallen werkloze arbeiders zonder enige kwalificatie meldden zich voor de auditie in Frommermanns appartement. Onder hen trof Frommerman de bas Robert Biberti, die zijn passie voor The Revelers deelde. Samen bepaalden ze de uiteindelijke samenstelling van het ensemble; Ari Leschnikoff en Erich Collin, tenor, Roman Cycowski, bariton, Robert Biberti, bas en Erwin Bootz, piano. Voor zichzelf schreef Frommermann een partij als Buffo-tenor en instrumenten-imitator. Na maandenlang gedisciplineerd repeteren in een nachtclub, vonden de zangers hun eigen muzikale stijl. De doorbraak van de Comedian Harmonists volgde snel. Hun eerste internationale concert gaven zij in Amsterdam in november 1930.

Na de benoeming van Hitler tot rijkskanselier in 1933, op het hoogtepunt van hun carrière, werd de boycot van de Comedians door de Duitse regering zeer voelbaar. Drie van de zangers waren joods. In eerste instantie werd de groep verboden stukken van joodse componisten uit te voeren. Niet lang daarna werden alle optredens van joodse artiesten afgezegd. Het Nazi-regime ging zelfs zo ver dat in plaats van de orginele Comedians een alternatieve, ‘arische’ groep met dezelfde naam in het leven geroepen werd.

Frommermann brengt in de stilte aan stukken een aubade aan de oorspronkelijke Comedian Harmonists en zingt klassiekers zoals:
Veronika, der Lenz ist da
Tout le jour, toute la nuit
Ouverture Der Barbier von Sevilla
Guter Mond, du gehst so stille
Wochenend und Sonnenschein
Mein kleiner grüner Kaktus
Mein Onkel Bumba
In einem kühlen Grunde
Kannst du pfeifen Johanna
Schöne Isabella von Castilien
Lebe wohl, gute Reise